عيني عينك ابداع
مرحبا بك عزيزي الزائر. المرجوا منك أن تعرّف ب نفسك و تدخل المنتدى معنا. إن لم يكن لديك حساب بعد, نتشرف بدعوتك لإنشائه اضغط على التسجيل

افلام ,اغانى ,العاب . مسلسلات , رياضة

عينى عينك ابداعالرئيسيةمكتبة الصوربحـثالتسجيلدخول

شاطر | 

شرح عمل موقع كامل على المايكروتك وكذا سيرفر تحميل افلام

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
ahmed dos
مشرف سابق
مشرف سابق

ذكر
احترام قوانين المنتدى :
نقاط النشاط : 31516

مُساهمةموضوع: شرح عمل موقع كامل على المايكروتك وكذا سيرفر تحميل افلام   السبت مايو 02, 2009 10:23 pm

[
color=black]بسم الله نبدا
المطلوب
سيرفر مايكروتك وهو الحمد لله متوفر عن جميع الناس
ثانيا اي جهاز كمبيوتر وعلية نسخة ويندوز xp
ثالثا وهو الأهم برنامج صغير وقوي جدا وهو اللي بيعملك الجهاز علي انة سايت وهو طبعا الجهاز التاني اللي علية الوندوز xp وهو ودا الرابط بتاع البرنامج
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
بعدتنزيل البرنامج افتحة هتلاقية واخد اليبي الخاص بيك وطالما انة شغال كدا السايت بتاعك شغال
بعد كدا نبدأ نحطلة الحاجات اللي احنا عايزينها علي الموقع مثل الأفلام والأغاني والأسلاميات الخ
علي العموم احنا عايزين نجرب الدونلود بتاعة
[/color]

صور البرنامج والتعديلات فية قم باضافة اي ملف من علي الجهاز (سيرفر 2 ) وبعدين فية عندك فوق حاجة اسمها
open in browser
أضغط عليها هيفحلك الموقع بتاعك وعلية الملفات اللي ضفتها اضغط عليها هيعملها دونلود شوف الدونلود كام وقولوي اي رأيكم
ولو عايز تفتح الموقع من علي اي حجهاز تاني فقط اكتب الأيبي اللي واخدة البرن
امج في اي صفحة نت هيفتحلك نفس الصفحة واعمل دونلود برضة بسرعة الصاروخ

بسم الله الحلقة التانية من الموقع الشخصي
دلوقتي احنا عايزين نربط اليبي بتاعنا في السيرفر المايكروتك يعني بدل مانكتب اليبي اللي البرنامج واخدة لا نكتب اسم موقع لينا واي حد في الشبكة يكتبة يفتحلة الموقع علي طول وليكن مثلا [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
1- نفتح الوين بوكس الخاص بالسيرفر المايكروتك
2- من قائمةip-dns

كدا احنا يعتبر ربطنا الجهاز اللي عايزين نعملة سايت بالمايكروتك وفية معلومة مهمة ياريت تكون واضعلة ايبيهات مانوال يعني بايدك مش اوبتن حتي لايتم تغير اليبي بعد كدا من السيرفر المايكروتك لو اوبتن ممكن يتغير انما مانوال يبقي كدا اثبت ان شاء الله
واحنا ربطنا الأيبي بتاع البرنامج بالموقع وبالأسم اللي احنا عايزينة ودي اهم حاجة \

3- نبدا بقا في تصميم الصفح بتاع الموقع بتاعتنا باستخدام اي برامج التصميم سواء فرانت بيدج أو اي برنامج تاني مش هتفرق .
اولا احنا هناخد الملفات بتاع المايكروتك كوبي علشان نبدأ نضفلها الينكات بتاعتنا مش لنكات من علي النت دي لينكات بتاع البرنامج يعني يضغط عليها يعملها دونلود علي طول ميدخلش علي البرنامج
أزاي ناخد الملفات بتاع المايكروتك ؟
من قائمة files
أضغط عليها واتبع التالي

كدا تمام نبدأ بقا نفتح برنامج الفرانت بيدج او اي برنامج تصميم صفح نت
علي العموم انا بستخدم برنامج سهل جدا وهو Microsoft Expression Web سهل التعامل معاة زي الفرانت بيدج بالظبط
وعلي العموم انا ان شاء الله هجبلك رابط البرنامج برضة في أقرب وقت هوة والسيريال نبر بتاعة في القريب العاجل

نفتح البرنامج ثم اتبع التالي
1- من قائمة فايل اختار اوبن سايت
ثم حدد لة مكان الفولدر اللي احنا منزلينة من علي المايكروتك (ملفات المايكروتك ) هتلاقي اسمة hotspot أضغط علية من غير ماتفتح الفولدر ثم أوبن
هتلاقية فتحلك جميع الملفات اللي جوة الفولدر
أحنا دلوقتي هنشتغل علي ملف اسمة aloging
أبدا عدل في الصفحة زي مانت عايز من خلال البرنامج دا اجتهاد منك ودماغك وزوقك في التصميم وعلي حسب مانت عايز وعلي العموم دي صور من تصميم الموقع اللي عامله
الصفحة الرئيسية

دى صورة موقع صاحب الموضوع الاصلى

ودى صورة حاليا من سيرفر التحميل اللى انا عاملة

تم
الاستفادة من شرح لاخ ابو اليسر ومن ثم قمت بالتعديل علية واصلحت بعض المشاكل التى كانت فية واضفت شرحى وشكرا لصاحب الشرح الاصلى
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
10000gogo
عضو جديد
عضو جديد

ذكر
الاقامه : مصر
نقاط النشاط : 27982

مُساهمةموضوع: رد: شرح عمل موقع كامل على المايكروتك وكذا سيرفر تحميل افلام   الثلاثاء ديسمبر 22, 2009 11:26 am

مشكورررررررررررررررررررررررررر
twbateto
عضو جديد
عضو جديد

ذكر
الاقامه : مصر
نقاط النشاط : 19112

مُساهمةموضوع: رد: شرح عمل موقع كامل على المايكروتك وكذا سيرفر تحميل افلام   الأحد أبريل 29, 2012 2:33 am

انا عايز اعمل موقع خاص للاجهزة الى معى على الشبكة و تحميل من على الموقع

شرح عمل موقع كامل على المايكروتك وكذا سيرفر تحميل افلام
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1